Paragrafen

Paragraaf: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Benodigde weerstandscapaciteit

Risico's

Alvorens tot identificatie van de risico’s over te gaan zullen deze eerst geïnventariseerd worden. Op basis van deze inventarisatie wordt een lijst samengesteld met onderkende risico’s. Deze risico’s zullen geanalyseerd en beoordeeld worden.

1.1 Analyse en beoordeling

Voor de analyse en beoordeling van de risico’s is er een indeling gemaakt op basis van kansklassen en financiële gevolgen. Dit betekent dat we elk risico vertalen in geld.

In onderstaande tabel worden de kansklassen toegelicht:

Klasse

Risicopercentage

hoog

75

midden

50

laag

25

zeer gering

10

De indeling in de klassen is door de organisatie bepaald op basis van ervaring en verwachtingen. De klasse geeft aan hoe groot de kans is dat het risico zich voordoet. De klasse "zeer gering" is voorbehouden aan het specifieke risico bij de gegarandeerde leningen. Hoewel hier een zeker risico gelopen wordt, is dat risico door de gelaagdheid van de waarborgen, voor de gemeente Someren uiteindelijk uiterst miniem.

1.2 Beheersing risico's / monitoring

Vooruitlopend op een inventarisatie van alle bestaande risico's zijn de belangrijkste hiervan in beeld gebracht en nader gekwantificeerd op basis van genoemde uitgangspunten. Daarnaast zijn de beheersmaatregelen voor de diverse risico's nader omschreven. Een en ander is samengevat in onderstaande tabel.

Bedragen x 1.000

Risico

Omschrijving

Beheersmaatregel

Risico-score

Financieel effect (kans x maximaal gevolg

Economische Ontwikkelingen/ onzekerheid financiële positie gemeenten.

Het risico bestaat dat bij economische achteruitgang de inkomsten afnemen terwijl andere uitgaven toenemen. Enkele specifieke risico's (grondexploitatie en bijstandsuitgaven) zijn afzonderlijk benoemd.

Actuele informatiever- strekking via P&C-cyclus (Planning & Control), tijdig opstarten project bezuinigingen, actuele ontwikkelingen nauwlettend volgen.

midden

250

cybercriminaliteit

De risico’s in verband met cybercriminaliteit zijn groot. Voorbeelden uit het recente verleden bij andere organisaties laten zien dat de financiële impact van een cyberaanval met ransomware of andere manieren van hacken groot zijn. Losgelden, die geëist worden, bedragen vaak honderdduizenden euro’s. Maar ook de bijkomende kosten van het beheersen van een dergelijke crisis en de herstelkosten zijn aanzienlijk. Een totaal schadebedrag van 1 miljoen euro is reëel. De kans dat een dergelijk risico zich daadwerkelijk voordoet op enig moment is eveneens groot.

Het implementeren van de maatregelen uit de Baseline Informatiebeveiliging Overheid moet leiden tot een beperking van de risico’s. Toepassing van technische beschermingsmiddelen en het vergroten van het bewustzijn bij de medewerkers van de risico’s zijn daarbij de belangrijkste elementen.

hoog

750

Kosten externe inhuur (o.a. door ziekteverzuim)

Het risico dat door extra werkzaamheden of vervanging wegens langdurige ziekte de kosten van externe inhuur niet opgevangen kunnen worden binnen de lopende begroting.

Bewaking via P&C cyclus. Onderuitputting personele kosten versus inhuur.

midden

300

Projecten

Pre contractuele fase, tijdsdruk, technische
zaken, planschaderisico, kwaliteit overeenkomsten, inspraakreacties, zienswijzen,
bezwaar- en beroepschriften zorgen voor opschorting c.q. herziening planontwikkeling. Juiste toepassing Wet
ketenaansprakelijkheid / G-rekening, Wet inlenersaan-sprakelijkheid.

Formaliseren en bewaken interne procedures.

midden

500

Juridisering samenleving/niet tijdig verstrekken van informatie.

Burger is mondiger, claimcultuur. Met juridische procedures zijn hoge kosten gemoeid.

Formaliseren en bewaken interne procedures.

midden

500

Afhankelijkheid ICT
systemen en beveiliging
informatie

Tijdige beschikbaarheid juiste ICT middelen:
uitval computersystemen, stroomstoring. Bijv. internet valt uit, gemeente heeft verplichtingen in ketens, verstrekken info aan landelijke voorziening, bv BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen).

Formaliseren en bewaken interne procedures. Up-to-date houden integraal beveiligingsplan en optimaliseren uitwijkmogelijkheden.
Optimaliseren technische mogelijkheden.

hoog

500

Leningen u/g en garantieverstrekkingen

De gemeente staat garant  voor circa 40 mln aan leningen. Bij een eventueel faillissement van één van de partijen bestaat het risico dat de instelling het opgenomen geld niet kan terugbetalen of dat de gemeente als garant-steller het restantbedrag van de lening inclusief rente en kosten moet betalen. Veruit het grootste deel van de leningen (90%) heeft betrekking op de achtervang-positie WSW (Waarborgfonds Sociale Woningbouw) die wij als gemeente innemen. Een achtervang is een andere rol dan een directe garantstelling met een substantieel lager risicoprofiel. Voor de bereke-ning van het risicoprofiel wordt om deze reden uitge-gaan van 25% van het totale bedrag.
De zekerheidsstructuur van het WSW bestaat uit drie lagen:
- primair: de geldmiddelen van de corporatie (inclusief eventuele saneringssteun van het CFV, (Centraal Fonds Volkshuisvesting);
- secundair: het garantie-vermogen van het WSW (= borgstellingreserve WSW en de obligo’s van de andere corporaties);
- en tot slot tertiair de achtervangpositie van Rijk en de gemeenten.

Interne procedures m.b.t. verstrekken van geldleningen, jaarlijkse controle op saldo geldleningen en garantieverstrekkingen met de diverse partijen, Waarborgfonds Sociale Woningbouw (2e achtervang).

Zeer gering

1.000

Calamiteiten

Calamiteiten, rampen met een grote impact en schade op de Somerense bevolking.

Het actueel houden van het beschikbare rampenplan. Regelmatig overleg met keten-partners (politie, brand-weer), deelname aan vaccinatieprogramma's.

laag

250

Sociaal Domein als gemeentelijke taak

Voor de uitvoering van het sociaal domein zijn gemeenten verantwoordelijk. Dit is een open eind-regeling, wat het risico in zich draagt dat er incidenteel in een jaar overschrijdingen kunnen voorkomen.

In tussentijdse rapportages inzicht geven in stand van zaken/ontwikkelingen.

midden

750

Verstrekking lening BNG Bank

Aan de BNG is een lening verstrekt waardoor jaarlijks  een bedrag van € 0,5 mln. aan rente-inkomsten wordt gegenereerd. Bij voortijdige aflossing door de BNG zal compensatie moeten worden gevonden voor de wegvallende rente-inkomsten.

Ontwikkelingen bij de BNG Bank nauwlettend volgen.

hoog

360

Herverdeling algemene uitkering uit het Gemeentefonds

De juiste gevolgen zijn nog steeds niet duidelijk. Waarschijnlijk zal er pas eind 2021 meer duidelijkheid komen. Wel zijn de voorlopige uitkomsten van de herijking bekend. Op basis van de cijfers 2019 wordt een voordelig effect verwacht.

Wij blijven de berichtgeving nauwlettend volgen.

laag

p.m.

Coronavirus (excl. sociaal domein)

Het COVID-19 (Corona) virus heeft naar verwachting effect op veel beleidsterreinen van onze begroting 2022 en mogelijk voor de jaren daarna. Hoe groot de financiële impact zal zijn is nu onmogelijk te bepalen.  Vooralsnog wordt uitgegaan van een bedrag van
 € 400.000,-.

We monitoren onze risico’s en die van onze partners voortdurend. Onze organisatie loopt geen risico voor de continuïteit. Voorlopig gaan we uit van een goede compensatie met maximaal 25% voor eigen rekening.  

hoog

100

Coronavirus Sociaal Domein

Het COVID-19 (Corona) virus heeft naar verwachting effect op het Sociaal Domein van onze begroting 2022 en mogelijk voor de jaren daarna. Hoe groot de financiële impact zal zijn is nu onmogelijk te bepalen. Vooralsnog wordt uitgegaan van een bedrag van
€ 1.000.000,-.

We monitoren onze risico’s en die van onze partner de Peelgemeenten voortdurend. De rijksoverheid heeft bijdragen ter beschikkend gesteld en ook toezeggingen gedaan. Voorlopig gaan we uit van een goede compensatie met maximaal 25% voor eigen rekening

hoog

250

Totaal

5.510

Deze pagina is gebouwd op 11/01/2021 11:59:29 met de export van 11/01/2021 11:40:45