Paragrafen

Paragraaf: Onderhoud kapitaalgoederen

Onderhoud Wegen

Actueel beleidskader

Er wordt gewerkt met een meerjarenonderhoudsplan voor de verharding. Dit plan wordt elke twee jaar op basis van de landelijk gebruikte CROW-methode (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek) voor wegbeheer opgesteld.

Voor dit wegbeheerplan wordt de kwaliteit van alle te beheren verharding in beeld gebracht met de globale visuele weginspectie. Deze kwaliteitsgegevens worden getoetst aan de richtlijnen. Vervolgens worden op basis van de schade, de oorzaken van de schade, de leeftijd van de verharding, ondergrond en dergelijke een planning gemaakt voor het wegonderhoud. Daarbij wordt de vorm van het onderhoud, het jaar van de aanpak en de kosten in beeld gebracht. Deze gedetailleerde planning wordt gemaakt voor de eerste twee jaar (de korte termijn).

Op basis van de theoretische verhardingscycli wordt naar de lange termijn gekeken. Per verhardingstype en wegtype is een verhardingscyclus beschreven. Daarin wordt vanaf aanleg tot einde levensduur aangegeven wanneer welk onderhoud/vervanging nodig is en wat dat kost.

Financieel kader

De in de begroting opgenomen cijfers van de voorziening onderhoud wegen zijn ontleend aan het "Kostendekkingsplan wegen". Op basis van dit kostendekkingsplan is in de begroting 2022 rekening gehouden met de volgende exploitatiebudgetten:

- Rehabilitatie wegen (IP "Rehabilitatie wegen"):         € 2.065.000,-
- (Groot) Onderhoud wegen (Voorziening onderhoud wegen):   €    833.484,-
- Klein onderhoud wegen (exploitatie):            €      34.920,-

Daarnaast wordt er binnen de "Voorziening onderhoud wegen" en de investering "Rehabilitatie wegen" op 1-1-2022 nog een restbedrag verwacht, dit komt doordat door diverse omstandigheden onderhoud/vervanging doorgeschoven wordt in tijd. Deze restbedragen zijn nodig om onderhoud/vervangingen uit te kunnen voeren.

Deze pagina is gebouwd op 11/01/2021 11:59:29 met de export van 11/01/2021 11:40:45